Slaaplessen

 

Slaaplessen

Slapen ondersteunt het herstellend vermogen van lichaam en geest. Goed slapen is dan ook belangrijk bij het creëren van de juiste balans in uw leven. Slaaptherapie is gebaseerd op recent wetenschappelijke inzichten en heeft een praktische, goed toepasbare aanpak.

Voor wie is Slaaplessen

• Inslaapprobleem

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 3/4 uur en blijft het moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl u toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

• Doorslaapprobleem

Wanneer u moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 3/4 uur of langer weer inslaapt

• Te vroeg wakker worden

Het is ongeveer half 4 in de nacht. U kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. U probeer het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en u bent het zat.

• Afbouwen slaapmedicatie

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggensteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen. Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter er zijn veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen. Dit komt door de ontwenningsverschijnselen, die zijn identiek aan het probleem waarvoor u ze bent gaan slikken. U wordt weer onrustig, piekert, ligt wakker en twijfelt of dit wel goed gaat komen…. U heeft minder vertrouwen en alleen al daardoor komt er meer lading/spanning op het slapen gaan. Juist hierdoor valt u moeilijker in slaap.

• Wanneer u (slaap)problemen ervaart door het onderstaande

 stress / spanning

 een vol hoofd/ piekeren

 bewegingsarmoede

 pijn!

 overgangsklachten

 disbalans in uw leven

 angst/paniek

 ademhalingsproblemen

 onzekerheid

 vaak plassen

 inslaap-, doorslaap-, vroeg wakker worden problemen

 concentratie problemen

 overgewicht/snurken

 opgebrand zijn

 gedrags- leerproblemen

 na een operatie

 

Slaapproblemen die beter bij het slaapcentrum terecht kunnen zijn:

 apneu

 restless legs

 angstdromen, slaapwandelen en andere nachtelijke onrusten

 slaapproblemen met onbekende oorzaak, waardoor er duidelijkheid kan komen met een polysomnografie.

 

Wat kunt u verwachten van de slaapoefentherapeut?

Ik benader uw (lichamelijke/mentale) klachten en slaapproblemen vanuit een 24-uurs visie. De invloeden van uw dag lopen door in de nacht en daarbij zullen de gevolgen van uw slechte nachtrust doorlopen in de dag die erop volgt. Systematisch worden uw onderliggende redenen van uw klachten en het slaapprobleem inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost.

De oefentherapeut helpt u door onder andere:

• Inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen.

• Inzichten hoe uw klachten samenhangen met slaapproblemen

• Hoge kwaliteit (adem- visualisatie- haptische en ontspannings-) oefenstof die op maat wordt gemaakt voor uw unieke verstoorde slaappatroon.

• Cognitief gedragsmatige therapie (vlg J. Beck), gedachtentherapie die u weer positief of neutraal leert denken.

• Gezonde copingstijl, dat wil zeggen: “u leert adequater en zeker ook rustiger omgaan met de gevolgen van uw slaapprobleem waardoor stress vermindert en u uit de vicieuze cirkel komt van slecht slapen”.

Hoe ziet uw slaapbehandeling eruit?

• Intake: U krijgt de eerste keer een intake waarbij uw persoonlijke verstoorde slaappatroon en de verbanden met uw klachten helder wordt gemaakt en u krijgt direct al inzicht waar u nu eigenlijk van wakker ligt.

• Vragenlijsten: U zal 1 of meerdere vragenlijsten moeten invullen om meetbaar en inzichtelijk te maken wat uw vorderingen in de loop van de behandelingen zijn.

• Behandeldoel/plan: Aan het eind van het eerste consult maakt u samen met de oefentherapeut een behandeldoel en een plan van aanpak waarmee u beiden verwacht de problemen te kunnen oplossen.

• De behandelingen: de behandelingen die hierna gaan volgen geven vorm en inhoud aan dit plan. U zal zowel praatsessies als oefensessies krijgen. In een praatsessie neemt u met de therapeut tips door om beter te slapen of gezonder om te gaan met uw klachten op basis van recente, wetenschappelijk bewezen inzichten die horen bij uw type slaapprobleem of wordt u geholpen met gedachtentherapie, slaaphygiene, communicatieve vaardigheden, of mindfulness. In een oefensessie krijgt u praktische handvatten, oefenstof en gevoelservaringen en leert u bijvoorbeeld frustratie om te zetten in ontspanning.








werkgerelateerde-klachten
Hoofdlocatie en postadres:
GC De Heeze, Graanhof 134
7335 AV Apeldoorn

Locatie:
Dok Zuid, 1e Wormenseweg 338
7333 GZ Apeldoorn

Tel: 055 -5429398
email:
info@mensendieck-apeldoorn.nl
a.agterberg@mensendieck-apeldoorn
g.vandevlekkert@mensendieck-apeldoorn.nl